Ontspanning

Voor kinderen kan het leven best hectisch zijn: ze hebben het druk op school, druk op de vereniging, hebben papa’s en mama’s die ook druk zijn, kortom: een beetje ontspanning is wel op z’n plek. Meditatie kan voor deze nodige ontspanning zorgen.

Resultaten
Maar ontspanning is niet de enige reden om met kinderen te mediteren. Zeker wanneer de leraar met zijn of haar kinderen op school mediteert, kan dit goede resultaten opleveren. Kinderen worden rustiger, kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel. Het leert ze beter bij hun gevoel te komen. Het is ook belangrijk voor hun gezondheid: onverwerkte emoties kunnen namelijk op termijn gezondheidsklachten opleveren.


Onrust in de klas is een toenemend probleem voor leraren. Kinderen worden overladen met prikkels, krijgen te weinig rust en nemen dat mee het leslokaal in. Het gebrek aan ontspanning leidt vaak tot slechte concentratie, storend gedrag naar elkaar of in het algemeen. Gelukkig is er iets aan te doen; de leraar kan zelf momenten van rust en ontspanning creëren.

Oorzaken onrust

Eén van de oorzaken van onrust, is de overvloed aan prikkels die de kinderen via de media ontvangen. Veel kinderen kijken voor school al televisie, het internet is altijd bereikbaar en sommigen hebben een mobiele telefoon. Maar ook de drukke agenda’s van ouders kunnen tegenwoordig zorgen voor een hectisch gevoel.

Sommige kinderen zitten op de voor-  tussen en naschoolse opvang, waardoor er wel vijf verschillende opvoedgezichten met bijbehorende regels in hun levens zijn. En dan natuurlijk nog hun eigen agenda’s: kinderen zitten niet op één sport, maar op drie. Of ze hebben naast het voetballen ook nog de toneelclub of de bouwclub. Kortom: zoveel wisselingen, zoveel prikkelingen, het is niet raar dat kinderen onrustig worden…

Kindermeditatie

Meditatie in de klas klinkt misschien moeilijker dan het daadwerkelijk is.  Een meditatie kan bijvoorbeeld een heel simpel stiltespelletje zijn tussen de lessen door, waarbij de leerlingen hun ogen dicht doen en ze worden meegenomen naar eerder die ochtend. “Wat deed je, wie kwam je tegen, hoe liep je naar school?” Na deze weg eindigt de leraar: “Voel dat je op de stoel zit. Met je voeten op de grond en aandacht in de klas.”

Advertisements
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: